Национална програма „АвтоКултура в училище“

КАУЗА: Национална програма за задължително обучение в училищата за устройство и управление на автомобил, закон за движение по пътищата.

Започната като лична инициатива на Радостина Минчева, идеята за въвеждане на „ДрайвСмарт“ в училище се утвърди като обществена кауза на нейната дигитална медийна мрежа.

Да започнем културата на пътя от училище – национална програма „АвтоКултура в училище“!

„ДрайвСмарт“ – умно движение за новото поколение

Образование за безопасност, отговорност и култура на пътя за ученици от 8. до 12. клас

Въвеждане на учебна програма за учениците от осми до дванадесети клас по предмета „ДрайвСмарт“ – адаптирана за всяка възрастова група, система за обучение по умения и значения, свързани със съвременното управление на автомобили, велосипеди, мотопеди, мотори, скутери и пешеходна култура.

Всеки ден ставаме свидетели на новини за тежки катастрофи. Но още повече трагедии никога не попадат в заглавията. Те остават тихи, но болезнени – за семействата, за приятелите, за общността.

Истината е, че не можем повече да се примиряваме с това. Не можем да чакаме и искаме промяна едва след катастрофата. Истинската промяна идва преди нея.
Затова за мен това не е просто идея, а лична кауза – защитавам я с вяра, постоянство и ангажираност. Тя е възможна. Тя е нужна. И тя трябва да започне още в училище.

Какво предлагаме?

Да се въведе задължително обучение в училищата – още от 8. клас – по следните направления:

• Пътна безопасност и Закон за движение по пътищата
• Устройство и базово управление на автомобил
• Психология на поведението на пътя
• Практически модули, симулации и емоционална подготовка

Това ще даде време за 3–4 години системна подготовка – не само техническа, но и ментална и социална.

Образователна логика и нужда от навременност

• Пътната култура е част от базовата грамотност в съвременния свят. Както учим децата да боравят с интернет, пари или да гласуват, така трябва да ги учим и как да се движат безопасно – като пешеходци, пътници и бъдещи водачи.

8. клас е подходящ момент – младежите вече имат формираща се отговорност, но все още нямат изградени вредни навици, с които да се налага да се борим след това.

• Системното обучение е по-ефективно от кампанийни инициативи, които често създават фалшиво усещане за решен проблем.

Реалностите на пътя – нужда от двустранно разбиране

• Много пешеходци не разбират какво се случва зад волана – какво означава „мъртва зона“, „спирачен път“ или паника при авария. Това води до рискови ситуации, които могат да бъдат избегнати с обучение.

• Шофьорите, особено младите, често подценяват психическото напрежение при управление. Образователна програма ще ги подготви не само за изпитите в КАТ, а за реалните рискове и отговорности.

• Симулации, ролеви игри и казуси изграждат рефлекс за реакция – не от страх, а от разбиране.

Социална справедливост и равен достъп

• Много семейства не могат да си позволят шофьорски курсове – особено самотни родители, многодетни домакинства и ученици от малки населени места.

• Това води до самоподготовка и/или шофиране без книжка – не от безотговорност, а от липса на достъп.

• Образователната система осигурява равен старт за всички – сигурност, а не риск.

 Практическа стойност и партньорства

• Автошколите няма да бъдат застрашени. Напротив – те могат да останат органите, които определят правоспособността и да бъдат партньори на училищата.

• Това е възможност за развитие на бранша, особено в провинцията – икономическа подкрепа извън големите градове.

• Могат да се използват налични ресурси – инструктори, симулатори, видео уроци и онлайн платформи.

• Интеграцията може да бъде поетапна – първо като избираем предмет, след това задължителен модул.

Антикорупционен ефект

• При системна подготовка още в училище, рискът от корупционни схеми при изпити (като късане до плащане) значително намалява.

• Учениците ще бъдат предварително подготвени, което гарантира равнопоставеност и прозрачност.

• Това е директен удар срещу обществено известни, но трудно контролируеми схеми.

Политическа визия и национален интерес

• Включването на Министерството на образованието и науката (МОН) в усилията за пътна безопасност добавя нов стратегически ракурс, който показва визия и отговорност от страна на институциите.

• Темата не е поляризираща. Тя предлага междупартиен консенсус с висок обществен авторитет и нисък политически риск.

• Ако програмата се въведе сега, след 1–2 години ще имаме първите завършили, които ще бъдат и нови гласоподаватели – с лично преживяна, позитивна промяна, свързана с ролята на образованието.

• В рамките на мандат могат да се отчетат реални резултати – приет учебен план, обучени преподаватели, стартирани пилотни класове.

Европейска перспектива

1.  Образователната реформа ще позиционира България като държава, която инвестира в култура и превенция, а не само в санкции.

2. Темата е в синхрон с европейски тенденции – много държави вече включват елементи на пътна култура в училище. България може да бъде сред първите със систематизиран национален модел.

Учебна програма „ДрайвСмарт“ като принос към бъдещето на ЕС

1. България като иноватор в образованието за пътна култура
Въвеждането на „ДрайвСмарт“ позиционира България сред първите държави в ЕС, които интегрират системно образование по култура на движение още в гимназиалния етап. Това отговаря на европейските цели за превенция, информираност и безопасност.

2. Пряко допринасяне към стратегиите на ЕС за нулева смъртност по пътищата


Програмата подкрепя приоритетите на EU Road Safety Policy Framework 2021–2030 – „Vision Zero“ – нулеви жертви на пътя до 2050 г., чрез ранна образователна превенция.

EU Road Safety Policy Framework 2021–2030 е стратегически документ на Европейския съюз, който има за цел значително намаляване на смъртните случаи и тежките наранявания по пътищата. Основната дългосрочна цел, известна като „Vision Zero“, е постигането на нулеви жертви на пътя до 2050 г. В средносрочен план се предвижда намаляване на смъртните случаи и сериозните наранявания с 50% до 2030 г.Европейски парламент

В рамките на този подход, Европейската комисия подчертава значението на „Safe System“ – система, която признава, че хората правят грешки, и затова инфраструктурата и политиките трябва да бъдат проектирани така, че тези грешки да не водят до фатални последици.Европейски парламент

Ранната образователна превенция играе ключова роля в тази стратегия. Образователните програми, насочени към децата, са от съществено значение за изграждане на култура на безопасно поведение на пътя от най-ранна възраст. Това включва както теоретични знания, така и практически умения, които да помогнат на децата да се ориентират безопасно в пътната среда.ETSC

В допълнение, Европейската комисия препоръчва държавите членки да разработят и прилагат национални стратегии за пътна безопасност, които да включват образователни инициативи, насочени към всички възрастови групи, с особен акцент върху децата и младите хора.Европейски парламент

Чрез инвестиции в образование и информираност, ЕС се стреми да създаде устойчива култура на пътна безопасност, която да допринесе за постигането на целите на „Vision Zero“.

3. Обща мобилност – обща отговорност
В един обединен ЕС, където свободното движение е основно право, културата на движение трябва да бъде хармонизирана. „ДрайвСмарт“ предлага модел за съвместимост на поведение, отговорност и умения сред младежите в цяла Европа.

4. Модел за износ
Успешната реализация на програмата в България може да послужи като пример за други страни членки, особено в Централна и Източна Европа. Това отваря възможности за транснационални образователни инициативи и финансиране по европейски програми.

5. Подкрепа за устойчиво развитие и зелена мобилност
Обучението не обхваща само автомобили, а и велосипеди, скутери и пешеходна култура – в синхрон с целите на Зелената сделка на ЕС и стремежа към градове с по-малко трафик, повече информираност и алтернативен транспорт.

Европейски възможности за финансиране на „ДрайвСмарт“

1. Програма „Еразъм+“ – сектор „Училищно образование“

  • Възможности: Финансира мобилност на ученици и персонал, както и партньорства за сътрудничество между училища и организации в областта на образованието.

  • Подходяща за: Разработване и внедряване на иновативни учебни програми, като „ДрайвСмарт“, чрез международно сътрудничество и обмен на добри практики.

  • Допълнителна информация: Erasmus+ – Училищно образование

2. Програма „Граждани, равенство, права и ценности“ (CERV)

  • Възможности: Подкрепя проекти, насърчаващи правата на детето и участието на деца в обществения живот.

  • Подходяща за: Инициативи, които включват обучение по пътна безопасност и култура на движение, насочени към ученици.

  • Допълнителна информация: CERV – Права на детето и участие на деца

програма CERV (Citizens, Equality, Rights and Values) финансира инициативи, които включват обучение по пътна безопасност и култура на движение, насочени към ученици – когато те се разглеждат през призмата на правата на децата, участието им в обществото, менталното им здраве и тяхната безопасност.


В частност, в рамките на поканата CERV-2024-CHILD, програмата подкрепя:

  • образователни дейности и обучителни сесии за деца;

  • разработване на нови методи за обучение;

  • инициативи, които развиват права, участие и безопасност на децата, включително:

    • повишаване на осведомеността за права и отговорности;

    • обучения по социално отговорно поведение в обществото и културата на съжителство;

    • ангажиране на ученици с иновативни програми, които изграждат отговорно и информирано поведение.

Цитат:

Projects should also aim at increasing awareness and knowledge among children of their rights, as a precondition to make children’s voice heard.

Projects should be practical, with real impact on children’s right to participate… including child participation mechanisms in schools… and increasing awareness on children’s rights and responsibilities.


Следователно, програмата подкрепя инициативи като „ДрайвСмарт“, когато те са:

  • свързани с образование по безопасност, отговорно поведение и права на учениците;

  • адаптирани спрямо училищната среда и възрастовите особености;

  • разработени съвместно или в консултация с деца, ученици, учители, родители и местни власти.

3. Програма „Хоризонт Европа“ – Клъстер 1: Здраве

  • Възможности: Фокусира се върху научни изследвания и иновации в областта на здравето, включително превенция на наранявания и промоция на здравословен начин на живот.

  • Подходяща за: Проекти, свързани с пътната безопасност като част от общественото здраве и превенция на травми.

  • Допълнителна информация: Хоризонт Европа – Клъстер 1: Здраве

4. Механизъм за свързване на Европа (Connecting Europe Facility – CEF)

  • Възможности: Подкрепя проекти за модернизация на транспортната инфраструктура и повишаване на пътната безопасност.

  • Подходяща за: Инициативи, свързани с подобряване на пътната инфраструктура около училища или интегриране на интелигентни транспортни системи в образователни програми.

  • Допълнителна информация: CEF – ТранспортЕвропейска агенция по климат и инфраструктура

Забележка: Въпреки че Фондът за вътрешна сигурност (ISF) има за цел повишаване на сигурността в ЕС, текущите му приоритети са насочени основно към борба с тероризма, организираната престъпност и киберпрестъпността. Поради това той може да не е пряко приложим за финансиране на образователни програми като „ДрайвСмарт“.
Въпреки това, иновативното мислене и нестандартните подходи могат да отворят възможност за нови интерпретации на сигурността – чрез превенция, обучение и култура на отговорно поведение.

Когато пътната култура започва в класната стая

Това не е просто инвестиция в знание. Това е инвестиция в живот.

Предложението не е обикновена образователна мярка – то е нова парадигма. Пътен завой към сигурност, равенство и култура.

То е политически възможно. Социално справедливо. Практически постижимо.

И най-важното – възможно е сега.

Първи стъпки към институционално признание за високата стойност на предложението

Благодарение на инициативата, предложена от Радостина Минчева, темата за въвеждане на обучение по пътна култура в училище вече беше повдигната в Народното събрание през 2023 година.
Това изказване е първият ясен знак, че общественият диалог по темата е започнал – и че каузата намира своето място в институционалната реалност.

Присъединете се към каузата! Разпространявайте, подкрепяйте, обсъждайте я, пишете ни info@vipmedia.bg